לימודי הנדסאים בישראל – לא חייב פסיכומטרי

כיום ישנו ביקוש אדיר במשק המקומי להנדסאים בתחומים רבים כמו אלקטרוניקה, בניין, תוכנה ועוד. בעקבות הביקוש הרב עלה שכר ההנדסאים המתחילים אף מעל השכר של עורכי הדין המתחילים ולכן עלה הביקוש ללמידת מקצועות אלו. לאלו מכם אשר לפני הבחינה הפסיכומטרית או לאחר אכזבה מתוצאות הבחינה, תתעודדו- כיום ניתן ללמוד לימודי הנדסאי ללא ציון פסיכומטרי!

 

רוב מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל מקבלים מועמדים על סמך שילוב של ציוני תואר ראשון (בגרות) וציוני מבחן פסיכומטרי

מלבד הציון המלא המורכב מציון בגרות וציון פסיכומטרי, רוב מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל משתמשים בהליכי קבלה נוספים כמו ציוני מכינה, ציוני קורס מקוון, ציוני מכללות שנה א' וציוני בגרות. הערכה בלבד (ללא הערכה פסיכומטרית). האוניברסיטאות דורשות בדרך כלל מספר מסוים של יחידות בגרות (כמו גם ציון ממוצע מסוים) וציון טוב במבחן כניסה פסיכומטרי, הדומה במובנים רבים ל-SAT האמריקאי. זה נדרש גם לחלק מתכניות האוניברסיטאות הישראליות, כמו הקורס הארבע-שנתי לרפואה (GRE ביוכימיה) וכמה תכניות פסיכולוגיה, וכן למועמדים לקורס הצוערים היוקרתי של משרד החוץ.

הבעיה עם הפסיכומטרי

מבחן פסיכולוגי הוא תנאי הקבלה העיקריים למוסדות להשכלה גבוהה בישראל. מבחני פסיכומטרי הם מבחני כניסה סטנדרטיים הנדרשים על ידי מוסדות להשכלה גבוהה רבים בישראל. המבחן הפסיכומטרי נועד לספק מדד אובייקטיבי ומדיד, אשר פחות מושפע מגורמי חוץ כמו הבגרות. עם זאת גם הפסיכומטרי אינו מבחן מושלם, וציון נמוך אינו מעיד שהנבחן לא יוכל להוות תלמיד מצויין. הפחד מהבחינה ,ההשקעה הכספית, והכישלון במקרים רבים גורמים לרבים להאמין שהם אינם נועדו למקצועות מסויימים ולוותר. דבר הפוגע גם באינדיבידואל וגם בחברה, שכן המדינה מאבדת כוח אדם איכותי אשר כוחו לא נמדד בכלים אותם בוחן הפסיכומטרי.

כיום אפשר גם ללא פסיכומטרי

מוסדות אקדמאים רבים וביניהם המכללה הטכנולוגית רופין זיהו את הקושי של חלק גדול מהאוכלוסייה וייצרו תוכניות מותאמות ללימודי הנדסאי שאינן דורשות פסיכומטרי ובמקומו מסננות מועמדים לפי קריטריונים אחרים.

אלטרנטיבות לפסיכומטרי

כיום ניתן להתקבל ללימודים גבוהים ועל תיכוניים על סמך תעודת בגרות מלאה או חלקית בתנאים מסויימים, מבחנים כמו מבחן תיל הבוחן כישורים ספציפיים החשובים למסלול הלימודים, מכינות ומכינות קיץ. רבים מהמתעניינים בלימודי הנדסאים, תעודות שונות וקורסים נמנעים מהפסיכומטרי בטענה שזה לא בשבילם או מטעמי כסף וזמן שאין להם לבזבז. מגוון האפשרויות הרחב שיש ללמוד הוא בדיוק היעד שהם מחפשים ותוך שנתיים יוצאים לשוק העבודה כבר עם ידע עשיר ומתחילים לצבור ניסיון בתחומים כמו הייטיק, בניין, אדריכלות ועוד.

לסיכום

גם למי שהתאכזב מציונו בבחינה או שמרגיש שמבחן זה אינו משקף את כישוריו יכול להתקבל ללימודים גבוהים, כיום היצע המסלולים אשר מאפשרים קבלה ללא פסיכומטרי גדל ומאפשר ליצור מענה לדרישות השוק.